Teater-øvelser

På denne side vil vi samle teater-øvelser. Hvis du kender nogle, modtager jeg dem meget gerne og skrive dem ind på siden.

 

Situationsspil skrevet af elever i en 9. klasse


Ærø Folkehøjskole, sommerkursus, 1999, teaterværksted
Lærer/instruktør: Jon Erik Jørgensen og Ib Nyholm (stemmeøvelser og kursusleder)

Sende håndtryk rundt
Rundkreds - varierende antal og rytme

Sende et klap rundt
Brug kroppen, store bevægelser. Det giver rytmen i forsendelsen.

Spejl
A er spejl og gør som B (langsomme bevægelser er nødvendig)

Historie: Hver deltager må kun sige ét ord

Tale med én mund
2-3 personer. Den en taler – den anden mimer. To grupper kan tale sammen

Øjenkontakt
Stå i rundkreds, få øjenkontakt og gå mod vedkommende. Denne bryder kontakten og får kontakt med en anden.

Fortæl historie
3-mands grupper - A: Oplæg ½ min., B handling ½ min. og C afslutning ½ min.

Marathon-historie
2 starter en snak. En anden prikker den ene ud og går videre med en ny handling.

Venligt møde ender med mord
To mødes, glad gensyn, der over en konflikt ender med mord

5 på scenen
Vis med øjne, hvor du vil gå hen – gå kun lige. Kun én må bevæge sig ad gangen. Udvides med 2 replikker fra samme sfære til hver spiller. Mine var: "Det er samfundets skyld." og "Hvem har ansvaret her?"

Den tomme stol
Sid i rundkreds. En spiller står i midten. Ved øjenkontakt med personen i midten skal man rejse sig, gå til midten og sige "goddag". Ordet goddag udløser, at alle skifter plads. Der, der ikke fik sig en stol, bliver ny person i midten.

Arbejde med et vers
Feks. Halfdan Rasmussen

Citroner er sure og gule,
cigarer er fyldte med røg.
Charlotte er cyklet til Thule
med to kasser øl og er løg,
så hun har nok tabt sig en smule

Gå rundt og fremfør verset med forskellige stemninger, glæde, sorg, angst og vrede.

Hinandens volumen-kontrol
Stå parvis over for hinanden. Den ene siger sit vers. Den anden regulerer lydstyrken ved at bevæge sig. Tæt på er lav – langt væk er høj.

4 på scenen
Vend ryg mod publikum. Vælg et udtryk, vend, gå frem, sig verset, gå tilbage. 3 udtryk til hver.

Hun er ekspert i ...
En går ud. Der aftales, hvad hun skal være ekspert i, svineavl, f.eks. Hun kommer ind og modtager spørgsmål. Man skal gå med på spørgsmålene, "Sige ja til alt". På et tidspunkt gætter hun sin ekspertise.

Lyd
Træk vejret med maven
Sæt lyd på udånding (der er masser af luft til rådighed)
Flyt en lydbold: Lad som om man flytter en stor bold – sæt lidt lyd på.
Læg lyd i halsen: Lidt hæs "pis mand!"
Læg lyd i nakken: Papegøje - Andrea
Læg lyd i hjernen: Peg op – hej, deroppe
Læg lyd i næsen: nasalagtig

Digtet siges med forskellige farver

Dialog
A står B sidder på gulvet

Gå med en dialog – hvisk til hinanden, sig det kærligt til hinanden, sig det fortroligt (de andre må ikke høre det).

Spil dialog på scenen som
2 gamle søstre
16-17 årige, der kun har været kærester en uge
etableret sølvbryllupsspar
han kommer jævnligt fuld hjem

Mime et job

Mime et værelse/rum i et hus

Mime på tid
4-5 spillere. Den ene bliver inde – de andre går ud.

A beder om et sted, et erhverv og et mordvåben – sig tak. Eks.: Børneværelse, bager og saks. B kommer ind. A mimer sted. Når B har fattet det, gives truckertegn, og A går videre med erhverv. B giver tegn og A mimer mordvåben. Når B har forstået, tager hun våbnet og dræber A, der sætter sig. C kommer ind – B mimer. Osv. Sidste mand skal svare på "Hvor var du?", "Hvad var du?" og "Hvilket mordvåben?" Svares der forkert på et spørgsmål, stilles det til den foregående, indtil det rigtige svar falder.

Spil et sted – vælg en person
Eks. hospital – A vælger læge, B portør, C rengøring etc. Karakteren holdes. Man går rundt mellem hinanden og snakker og agerer. Nyt sted – nye roller.

Tv-avisen
3 personer svarer med ét ord på skift på spørgsmål fra interviewer. Der skal dannes sætninger.

Ilden er løs
Stole i rundkreds. A står i midten. A spørger rækken rundt "Har du ild?" Der skal svares "Nej, sørg min nabo." Imens: Ved øjenkontakt mellem to siddende bytter disse plads. Det gælder om for A at få en ledig stol. A må råbe "Ilden er løs!" Så skal alle skifte plads.

Monolog
A får en situation beskrevet og skal sige budskabet til B. Eks. En voksen datter skal sige til sin mor, at nu skal moderen på plejehjem. En instruktør er ven med en skuespiller, men må tage hende af sin rolleliste.

Dialog, 3 ord pr. sætning
A: Hvor er øllene?
B: Ude i køleskabet.
A: Henter du to?
B: Selvfølgelig, to kolde.
A: Osv.

Skriv på skift
Hver deltager må kun skrive ét ord. Der bruges forskellig farvet pen(ne). Et brev – en tekst til et billede. Eks., brev:

Kære dronning Margrethe
Jeg tilbyder hermed deltagelse i forberedelserne til Alexandras fødsel. Specielt finder jeg planerne for gyngehestudsmykningen exceptionelt spændende. Mht. snedkerarbejdet anbefales at harpiksholdige materialer anvendes. Derved sidder barnet bedre fast.
Mvh. Lisbeth Hestbæk

Eks., tekst til et billede:
Jeg syvsover bare. Mor er stået af og gider ikke amme mig, så nu får jeg modermælkserstatning. Det er ulækkert og klægt – Puh. Derfor kunne jeg godt lide at syvsove og snyde systemet i trods og indædt galskab.

Spil en tegneserie – en stribe

Spacejump
A, B, C, D beder på skift om et sted, - tak
A starter scenen
B laver scenen om til sit sted, A går med
C laver scenen om til sit sted, A og B går med
D laver scenen om til sit sted, A, B og C går med
D går ud af scenen, A, B og C spiller C’s sted
C går ud af scenen, A, og B spiller B’s sted
B går ud af scenen, A spiller sit sted og slutter

Teaterøvelser, Silkeborg Højskole, 2000
Anni Viuff og Thomas

Frugtsalat: Stole sættes i rundkreds. Hver deltager tildeles navnet på en af tre frugter. Man sætter sig. En person "er den". Der siges en frugt, og de pågældende skal skifte plads. Det gælder nu for den, der "er den" at komme ned at sidde. Den, der ikke stol får, "er den". Siges der "frugtsalat" skal alle skifte plads.

Sid i rundkreds. En "er den". Ved øjenkontakt må der byttes plads.

Gå rundt og hils på hinanden. Sig navn, alder og stilling. Dette er en måde at lære navne på.

Giv en gave. 2-mands grupper. Gaven pakkes ind og overrækkes. Den anden skal gætte, hvad gaven er.

Lav en personkarakteristik. 3-mands grupper. Hver deltager giver på skift en oplysning om den fiktive person. Der skal ikke laves korrekte sætninger.

Attitude til rum

Gå rundt i dit eget køkken - smør en leverpostejmad.

Drik af en kop. Indholdet er koldt/varmt. Mærk koppens tyngde.

Gå rundt i et rum i en pyramide. Læg mærke til lugt, størrelse, skrifttegn, gulv, loft, vægge etc.

Gå efter et mål. Først fokus - så gå

Gå i en mørk skov - er der nogen?

På et kunstmuseum. Alle deltager. Man beundrer værkerne og flytter sig for hinanden.

Et gaskammer i en Kz-lejr. Alle deltager

Et loft med adgang forbudt. Individuel opgave. Led efter noget.

Et busstoppested. Alle deltager og ankommer til stedet enkeltvis. Ingen kender hinanden. Tænk gade, huse - hele gaderummet. Instruktør forsinker bussen. Der kommer en forkert bus. Der skal ikke samtales ud over, hvad der kan forekomme i virkeligheden.

Træk i et tykt tov. Et tyndt tov. Derefter i en tynd tråd. Sæt evt. lidt lyd på.

Skub en stor kasse.

En magisk ballon. Gå rundt med en ballon. Pludselig trækker den opad med en gevaldig kraft. Få den trukket ned igen. Det er pinligt at være ved at stige til vejrs pga. ballonen. Specielt da, når man møder sin chef, der vil snakke lidt.

Irriterende hund. Gå tur med hunden. Pludseligt taget Pokker ved bæstet, der trækker voldsomt i snoren. Det kan være fremad, tilbage eller til siden. Hunden manøvreres tilbage på sin plads - lidt efter er den gal igen.

Gå med fødder, der er generte, glade, angste etc.

Fikser en legemsdel (arm, ben, bryst, hals). Gå rundt.

Placer en stol. Situationen kan være lykkelig, forventningsfuld, ulykkelig etc. Sæt dig på den. Når dette er prøvet nogle gange, laves der overgang mellem de forskellige stemninger. Eksempel: Man har sat sig tungsindig, bliver opgivende, tager stolen med sig til et andet sted og udfører den opgivende måde at sætte sig på.

Tag tøj på. Rummet er ens eget soveværelse. Hvordan er det nu lige, man bevæger sig, når man skal have f. eks. en skorte på?

Gå i en ring. Ens afstand. Find en fælles rytme. Instruktør dirigerer. 1 klap: Stå - 1 klap gå igen. 2 klap: Vend 180 grader og gå videre. 3 klap: Ringen opløses. Gå rundt mellem hinanden - 3 klap find tilbage til din placering i ringen og gå i den retning, der var gældende, da der blev klappet 3 gange. Fløjt: Et lille hop.

Måder at gå på. Gå med skuldre hævet, hængende, tilbage. Lav en lille snak med dem, man møder.

Kopier hinandens måde at gå, løbe og sætte sig på. 2-mands grupper. Vis det. Forstør det - formindsk det. Øvelsen er en måde, hvorpå man kan finde en karakter.

Ydre objekt

Gå med meget store fødder, lange arme, lang næse, stort hoved, voldsom bagdel. Kun en deformitet ad gangen. Snak med dem, du møder, men bevar bevidstheden om dit handicap.

Vælg et ydre objekt. Alle kommer til en reception. Der er glas og pindemadder. Medtænk hele tiden "jeg har stort hoved" eller, hvad der nu er blevet valgt. Man konverserer. Instruktøren beder en kunstner fortælle lidt om sit nye værk, der hænger på væggen. "Er der nogle, der vil spørge om noget?". Så udvikler spillet sig.

Stræk knyttet hånd frem. Tag den ned og gå rundt som om den stadig er strakt frem.

Lav en stor, varm favn. Tag den ned og gå rundt med den i tankerne.

Indre objekt

Det indre er i høj grad skjult bag en facade. Gå rundt med bevidsthed om, at det har været en møgdag på arbejde. Vælg andre tanker og prøv at gå med dem.

Dæk bord til din elskede (evt. ny date). Rummet er din egen bolig.

Dæk bord: Aftenen forinden sluttede med et skænderi, som der ikke kom nogen afslutning/løsning på.

Dæk bord til din kæreste: Du vil stoppe forholdet

I venteværelset på fødeafdelingen. Tænk selv din situation. Samme sted. Mænd vil ikke have vide af den fødende, som de har besvangret. Kvinder er veninde til en kommende alene-mor.

Fortæl på skift om, da du var 7 år. 2-mands grupper. Liggende på ryggen hoved ved hoved med bene i hver sin retning. Der kommer meget frem, der kan bruges til en figur.

Tekst

2-mands grupper (evt. 3-mands). En lille tekst læres udenad og gennemspilles i en selvvalgt situation. Samme tekst spilles derefter i bundne universer. Der kan dikteres rum, situation og stemning.

Tag teksten med til forskellige fysiske lokaliteter: Et værelse, elevatoren, vaskerummet og telefonboksen. Der kommer 4 forskellige historier ud af det.

2-mands grupper. Man holder i hver sin ende af et kosteskaft og siger hele tiden den samme sætning fra sin tekst. Ordene får forskellig klang afhængig af, om man trækker, skubber, pirrer eller pjatter med skaftet, der kan bevæges såvel horisontalt som vertikalt.

Figur: Bestem jer for jeres relationer til hinanden. Interview hinanden (figuren).

Rekvisit: Tag hver en rekvisit. Denne skal indgå i historien. Lav den - spil den. En rekvisit er det, den er. Altså er et stilehæfte ikke hverken en bog eller et katalog, ligesom en nederdel nok er et stykke tøj, man kan lægge i en kuffert, men meddelelsen til publikum er og bliver: Nederdel.

Gå en tur i din rolle. Instruktør bestemmer, hvor holdet skal gå hen. Thomas gav den som naturvejleder. Varighed ½ time.

Når man spiller teater, kan det være en udfordring at tage en ny side af sin person med på scenen samtidig med, at man selvfølgelig er absolut loyal overfor det, publikum skal opleve. Man kan også som en øvelse lade hele holdet spille i nogle helt nye scener for derved at øge fornemmelsen af sin karakter. Jo mere, man ved om sin rolle, jo mere troværdig bliver figuren.


Nogle af de anvendte tekster

A: Kunne han kende dig?
B: Det tror jeg. Men han sagde ingenting.
A: Hvad så? Gav du ham noget?
B: Det han bad om. Bagefter fortrød jeg, at jeg ikke havde givet ham mere.
A: Hvad går der af dig? Hvad er du bange for?
B: Man forandrer sig.
A: Så meget?

A: Ja, nu har jeg klædt mig om.
B: Men hvorfor så sent?
A: I nat sover jeg ikke.
B: Men, kære...
A: Klokken er ikke så mange. Sæt dig, vi to har meget at tale om.
B: Du gør mig bange, jeg forstår dig ikke.
A: Nej, det er lige det. Du forstår mig ikke.

A: Vi er alene.
B: Jeg synes, der var nogen...
C: Der er ingen.
B: Hvad er det for et træ?
A: Elm.
C: Hvorfor er den så mørk?
A: Det er aften. Alle ting bliver mørke. Tag ikke så tidligt af sted.
B: Jeg er nødt til det.
C: Jeg elsker dig.
B: Ssh...

A: Vil du med?
B: Mmmmm.
A: Hvad betyder mmmm?
B: Hvad tror du?
A: Det ved jeg ikke?
B: Nå, men hvad tror du?
A: Det er det, jeg ikke rigtig ved.
B: Hvad vil du have? Skal jeg falde på knæ?
A: Jeg vil bare vide, om du vil med?
B: Det har jeg jo lige sagt.

A: Hvad laver du? Rydder du op?
B: Nej.
A: Hvorfor pakker du?
B: Jeg vil væk.
A: Hvad vil det sige?
B: Her er ikke særlig rart mere.
A: Sikke noget sludder.
B: Skal jeg da blive?